ABD (USA)

25 Eylül – 01 Ekim 2022 tarihleri arasında Küresel Metan Girişimi (GMI), Temiz İklim ve Hava Koalisyonu (CCAC) ile ortaklaşa olarak Arlington, Virginia’da düzenlenen “Küresel Metan, İklim ve Temiz Hava Forumu’na katılım sağlanmıştır.

Görev sürecinden arta kalan zamanda da Washington Arlington ve D.C merkezi gezilerek çeşitli fotoğraf ve videolar kaydedilmiştir. 






ABD Seyahatine Ait Fotoğraf ve Videolar-1 için tıklayınız!



ABD “KÜRESEL METAN, İKLİM VE TEMİZ HAVA FORUMU” RAPORU

Görev Tarih ve Süresi  :

25 Eylül – 01 Ekim 2022 (7 Gün)

Gidiş Amacı ve Kapsamı     :

Küresel Metan Girişimi (GMI), Temiz İklim ve Hava Koalisyonu (CCAC) ile ortaklaşa olarak Arlington, Virginia’da düzenlenen “Küresel Metan, İklim ve Temiz Hava Forumu’na katılmak üzere.

Katılımcılar (TKİ)        :

1.          Dr. Hasan Hüseyin ERDOĞAN – Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdür

2.          Dr. Metin AKTAN – Ar-Ge Müdürü

3.          Dilan DUMAN – Maden Mühendisi



25 Eylül – 1 Ekim 2022 tarihleri arasında Küresel Metan Girişimi (GMI), Temiz İklim ve Hava Koalisyonu (CCAC) ile ortaklaşa olarak ABD Arlington, Virginia’da düzenlenen “Küresel Metan, İklim ve Temiz Hava Forumu’na Türkiye’yi temsilen katılım sağlanmıştır.

Uluslararası Forum’a GMI Danışma Kurulu Üyesi ve Kömür Alt Komitesi Üyesi TKİ Eski Genel Müdürü Dr. Hasan Hüseyin Erdoğan’ın başkanlığında katılım sağlanmıştır.

Söz konusu Forum’da küresel metan emisyonlarının azaltılması ile ilgili uluslararası gelişmeler ele alınmış ve alt komitelerde detay sunumlar ve tartışmalar yapılmıştır.

Forum’un dışında ayrıca ABD Washington Büyükelçimiz Doç. Dr. H. Murat MERCAN da ziyaret edilerek, Forum’la ilgili kendilerine kısa bir brifing arz edilmiştir.

Bu Teknik Rapor’da öncelikle ABD ile ilgili kısa bilgiler verildikten sonra, ABD Madenciliği ve Maden Mevzuatı kısaca anlatılacak ve ilgili madencilik kuruluşlarından özetle bahsedilecektir.

İkinci bölümde küresel Metan, İklim ve Temiz Hava Forumu hakkındaki izlenimlere geçilerek, GMI Danışma Kurulu yapısı, Kurul toplantısından çıkan sonuçlar, GMI Kömür Alt Komitesi yapısı ve Forum sunumlarından bahsedilerek, yapılan sunumların önemli kısımları ve kritik değerlendirmeler özetlenerek aktarılacaktır.

Son bölümde ise Forum’dan çıkan sonuç ve değerlendirmeler verilecektir.


 

Tablo 1: ABD Genel Bilgiler [1] (Wikipedia, 2022)


[1] https://tr.wikipedia.org/wiki/Amerika_Birle%C5%9Fik_Devletleri

Başkent

Washington, DC
38°53′K 77°01′B

En büyük şehir

New York City
40°43′K 74°00′B

Etnik gruplar 

(2020)

·       Beyaz (%61,6)

·       Siyah (%12,4)

·       Asyalı (%6)

·       Çok ırklı (%10,2)

·       Yerli (%1,1)

·       Pasifik Adalı Amerikalılar (%0,2)

·       Diğer (%8,4)

·       Hükûmet   Federal başkanlı anayasal cumhuriyet

• Başkan

Joe Biden

Başkan yardımcısı    Kamala Harris

Yasama organı

Kongre

Üst meclis    Senato

• Bağımsızlık bildirisi

4 Temmuz 1776

Mevcut anayasa   21 Haziran 1788

Yüzölçümü   9.525.067 km2 

Nüfus (2021 sayımı) : 333.649.281 kişi

GSYİH (SAGP)

2022 tahminî

 

• Toplam

 25,35 trilyon $

Kişi başına             $76,027

Gini (2020)

 48.5
yüksek 

İGE (2019)         0.926
                         çok yüksek 

Para birimi

Amerikan doları ($, USD)

1 ABD $ = 18,64 TL (TCMB: 29.11.2022)

Zaman dilimi

UTC-4 ilâ -12, +10, +11

Yaz (YSU)     UTC-4 ilâ -10

Şebeke gerilimi

120 V-60 Hz

Trafik akışı    sağ

Telefon kodu

+1

İnternet alan adı     .us

Başlıca Şehirleri

New York (19,8), Los Angeles (13,0), Chicago (9,5), Dallas- Houston (7,2),

Philadelphia (6,2), Washington DC (6,4), Miami (6,1)  Forth Worth  (7,8),

 


Tablo 2: ABD Temel Ekonomik Göstergeler [1]

 

 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

GSYİH (Cari Fiyatlar milyar $)

20894

22998

25347

26695

27746

28790

29856

GSYİH -Büyüme (Sabit Fiyatlar %)

-3,4

5,7

3,7

2,3

1,4

1,7

1,7

Kişi Başına Düşen Milli Gelir (Cari Fiyatlar- $)

63078

69231

76027

79710

82434

85110

87818

Tüketici Fiyat Enflasyonu (ort, %)

1,2

4,7

7,7

2,9

2,3

2

2

Cari İşlemler Dengesinin GSYİH'ya

Oranı (%)

-2,9

-3,5

-3,5

-3,2

-2,8

-2,5

-2,3

İşsizliğin Toplam İşgücüne Oranı (%)

8,1

5,4

3,5

3,5

3,9

4

4

Nüfus (milyon)

331,23

332,18

333,39

334,91

336,58

338,27

339,97

 

2021 yılında cari fiyatlara göre, 22,9 trilyon dolar olan GSYİH’nın 2022 yılında 25,3 trilyon dolar olması beklenmektedir. ABD, cari fiyatlara göre, 2022 yılı itibariyle 196 ülke arasında dünyanın 1. büyük ekonomisidir. 2022 yılında sabit fiyatlara göre %3,7 oranında artması beklenen GSYİH’nın, 2023 yılında %2,3 oranında artacağı tahmin edilmektedir (T.C. Ticaret Bakanlığı, 2022).


2.1    ABD’nin Dış Ticareti

ABD, 2021 yılı itibariyle toplam 2,9 trilyon dolar ithalat ile dünyanın en büyük mal ithalatçısı ve 1,7 trilyon dolar ihracat ile Çin’den sonra 2. en büyük mal ihracatçısı konumundadır. Hizmetler ticaretinde dünyanın en büyük ihracatçısı ve ithalatçısı olan ABD, toplam ihracat ve ithalatta da (hizmetler ve mal ticareti toplamı) lider konumdadır.

2021 yılında ABD’nin ihracatı %23 artarak 1,7 trilyon dolar olmuştur. 2021 yılında ihraç ettiği başlıca ürünler; ham petrol, petrol ve petrol yağları, petrol gazları, otomobiller, elektronik entegre devreler, serum ve aşılar, karayolu taşıtları için aksam ve parçalar, telefon cihazları, medikal cihazlar, dozlandırılmış ilaçlar ve altındır.

2021 yılında ABD’nin ithalatı %22 artarak 2,9 trilyon dolar olmuştur. ABD’nin, 2021 yılında ithal ettiği başlıca ürünler; otomobiller, ham petrol, bilgisayarlar, telefon cihazları, dozlandırılmış ilaçlar, karayolu taşıtları için aksam ve parçalar, petrol yağları, serum ve aşılar, elektronik entegre devreler ve diğer mobilyalar ve bunların aksam ve parçalarıdır (T.C. Ticaret Bakanlığı, 2022).

2.2   ABD’nin Türkiye ile Ticareti

2021 yılında ABD’ye ihracatımız 14,72 milyar dolar ve ithalatımız 13,15 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir.

Ülkeye ihracatımızda önde gelen ürünler: Mücevherat, makinalar, mekanik cihazlar ve aletler, halılar ve yer kaplamaları, motorlu kara taşıtları, demir ve çelik, silahlar ve mühimmat, Taş, alçı, çimento, amyant, mika vb. maddelerden eşya, elektrikli makina ve cihazlardır. Ülkemizin ABD’den yaptığı ithalatta öne çıkan ürünler: Demir ve çelik, makinalar, mekanik cihazlar ve aletler, hava taşıtları, mineral yakıtlar, yağlar, organik kimyasallar, plastikler ve mamulleri, optik, fotoğraf, ölçü, tıbbi alet ve cihazlar, pamuk, pamuk ipliği ve pamuklu mensucattır.


ABD, madencilik endüstrisi açısından dünyanın en büyük maden ülkelerinden bir tanesi olup, teknoloji ve istihdam açısından ilk sırada yer aldığı da söylenebilir.

3.1    MADENCİLİK SEKTÖRÜ

Madencilik sektörü ABD’nin tarihsel olarak en önemli sektörlerinden birisi olup, hem talep hem de ihracat açısından önemli bir sektördür. Emtia fiyatlarındaki değişimlere bağlı ve son derece global olan bu sektörde COVID-19 salgını nedeniyle ABD tarihinde görülmemiş gelir kayıpları yaşanmıştır. 2016-2021 yılları arasında madencilik sektörü gelirlerinin yıllık ortalama %3,3 oranında arttığı ve 2021 yılında 552,6 milyar ABD doları seviyesine ulaştığı tahmin edilmektedir. 2021 yılında sektörde faaliyet gösteren 88.106 işletme bulunmakta olup istihdam edilen kişi sayısı 601 bin olmuştur. Sektörün yaklaşık %83’ünü gaz ve petrol çıkarma ve bununla ilgili saha hizmetleri, %7,5’ini metal dışı mineral madenciliği, %5,8’ini metal mineral madenciliği ve %3,3’ünü kömür madenciliği oluşturmaktadır. Madencilik sektöründe başlıca aktörler ConocoPhillips, Exxon Mobil, BP PLC, FCX, Halliburton ve Vulcan’dır (T.C. Ticaret Bakanlığı, 2022).

ABD’de daha ucuz ve çevreye duyarlı enerji alternatiflerinin kullanımına doğrul yönelme eğilimi ve azalan üretim ile kömür madenciliği geçtiğimiz beş yılda herhangi bir gelişim gösterememiştir. Söz konusu dönemde termal kömüre olan talep azalırken, demir-çelik üretiminde kullanılan metalurjik kömüre olan talep güçlü kalmıştır. Yine son beş yıla bakıldığında, inşaat sektöründeki büyüme ile doğru orantılı olarak metal dışı mineral madenciliği önemli ölçüde büyümüştür. Granit, kireç taşı, volkanik siyah taş (trap rock), talk, kil, kum ve çakıl üretimi ve gelirleri artış göstermiştir.

ABD’de geleneksel olarak madencilik sektöründe ithalat, toplam talebin üçte biri civarında olmuştur. ABD’deki verimli maden çıkarma teknikleri ile talep karşılanabilir hale gelmiş olup, 2015 yılında ham petrol ihracatı yasağının kaldırılması ile (Energy Policy and Conservation Act) Sektörün ihracatı artışa geçmiştir. 2021 yılında sektörde toplam ihracatın 147,7 milyar ABD dolarına ulaştığı tahmin edilmektedir.

ABD’nin 2021 yılında petrol ve doğal gaz ithalatı 146 milyar, petrol ve kömür ürünleri ithalatı 66 milyar, mineral ve cevher ithalatı 6 milyar ve metal dışı maden ürünleri ithalatı 28 milyar ABD dolarıdır.

2020 yılı itibarıyla ülkemiz madencilik ürünleri toplam ihracatının yaklaşık %70’ini oluşturan ilk 10 üründe ABD’nin ithalatı 4,8 milyar ABD dolarıdır. Bu ithalatın %91’ini ise, 7202 GTİP’li ferro alyajlar (3,2 milyar ABD doları) ve 2601 GTİP’li demir cevheri (1,1 milyar ABD doları)


oluşturmaktadır. Ferro alyaj ithalatında en fazla ithalat gerçekleştiren dört eyalat; Lousiana (834 milyon ABD doları), Maryland (457 milyon ABD doları), Alabama (416 milyon ABD doları) ve Ohio’dur (390 milyon ABD doları). Demir cevheri ithalatının %61,2’si Lousiana (688 milyon ABD doları), %35,3’ü ise Texas (397 milyon ABD doları) eyaletinden gerçekleştirilmektedir (T.C. Ticaret Bakanlığı, 2022).

3.2    ENERJİ SEKTÖRÜ

Enerji üretimi, ABD’deki güçlü ham petrol ve doğal gaz üretiminin etkisiyle 2022 ve öncesindeki beş yıllık süreçte istikrarlı bir şekilde artmıştır. Kaya petrolü patlaması nedeniyle ham petrol üretimi ani bir yükselme yaşamıştır. ABD Enerji Bilgi İdaresi’ne göre ham petrol enerji üretimi 2018 ve 2019 yıllarında sırasıyla yıllık %14,7 ve %14,2 artmıştır. Doğal gaz ise söz konusu dönemde ihracatın istikrarlı bir şekilde artmasıyla giderek daha popüler bir enerji kaynağı haline gelmiştir. Yenilenebilir enerji üretimindeki büyüme, enerji üretiminde de genel bir artışa neden olmuştur. Buna karşılık, kömür ve nükleer enerji, artan çevresel kaygılar ve hükümet düzenlemelerinin neden olduğu istikrarlı bir daralma yaşamıştır. Kömür üretimi 2018'de %1,3, 2019 ve 2020'de ise %13,5 azalmıştır. 2020'de COVID-19 salgını ABD enerji üretiminde yavaşlamaya neden olmuştur. Üretimin az düzeyde artmasına rağmen, 2020 yılında görülen düşük ekonomik aktivite, enerji talebini azaltmıştır. 2021 yılında ekonomik aktivite yeniden büyüme eğilimine dönmüştür. Genel olarak, ABD enerji üretimi son beş yılda yıllık bazda %1,8 artmıştır.

3.3    ABD Kömür Madenciliği

Güncel verilere göre dünya kanıtlanmış kömür rezervi toplam 1,07 trilyon ton büyüklüğündedir (BP, 2020). Söz konusu rezervin 749,17 milyar tonu antrasit ve bitümlü kömür; 320,47 milyar tonu ise alt bitümlü ve linyit kategorisindedir.

BP (2020) tarafından 80 civarında ülkede bulunduğu raporlanan dünya antrasit ve bitümlü kömür rezervlerinin en büyük kısmı (219,53 milyar ton) ABD’de yer almaktadır. ABD’yi 133,47 milyar ton ile Çin ve 100,86 milyar ton ile Hindistan izlemektedir.

Dünya kömür üretimi son otuz beş yılda iki katına yakın artmıştır. Kömür üretimindeki artış, büyük ölçüde başta Çin olmak üzere Asya kıtasındaki elektrik enerjisi talebinden kaynaklanmaktadır. Son on yılda Asya-Pasifik Bölgesi’nin toplamındaki elektrik enerjisi üretim artışı yaklaşık 2 kat olup, elektrik üretiminde en yoğun olarak kullanılan kaynak, kömür olmuştur.

2019 yılı dünya kömür üretiminin %46,6’sını (3.693 milyon ton) tek başına Çin gerçekleştirmiştir. İkinciliği ABD’den devralan Hindistan’ın payı %9,7 (769 milyon ton); ABD’nin payı %8,1 (640 milyon ton) ve Endonezya’nın payı ise %7,8 (616 milyon ton) oranındadır.  Bu ülkeleri; Avustralya (503 milyon ton), Rusya Federasyonu (418 milyon ton), Güney Afrika Cumhuriyeti (254 milyon ton) ve Almanya (131 milyon ton) izlemektedir. Bu sekiz ülkenin küresel kömür üretimi içindeki toplam payları %90’a yakın düzeydedir.


3.4     ABD MADEN MEVZUATI GELİŞİMİ VE İLGİLİ KURULUŞLAR

3.4.1   ABD’DE MADENCİLİK MEVZUATININ GELİŞİMİ

1969 Kömür Madenlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası (COAL ACT)

·       Güvenlik standartları güçlendirildi.

·       Sağlık standartları düzenlendi.

·       Yerüstü madenleri dahil edildi.

·       Yılda 4 kez yer altı madenlerine denetim yapılması kararlaştırıldı.

·       Yılda 2 kez yer üstü madenlerine denetim yapılması kararlaştırıldı.

·       Tüm ihlaller için parasal cezalar getirildi.

·       İhlaller için tüm cezalar belirlendi.

·       Kömür pnömokonyozu yüzünden çalışamayan madencilere tazminat sağlandı.

1977 Madenlerde İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası (MINE ACT)

·       Denetleme   ve   uygulama   sorumlulukları Çalışma   Bakanlığından alınıp, İçişleri Bakanlığı Madencilik İcra ve Güvenliği İdaresi (MESA)’ne devredildi.

·       Bu birimin ismi Mine Safety and Health Administration (MSHA) olarak değiştirildi.

·       Şu anda MSHA kömür, metal, ametal madenlerini yönetmektedir.

·       Madenci haklarına vurgu yapılmıştır.

2006 Maden İyileştirme ve Yeni Acil Müdahale Yasası (MINER ACT)

·       Maden işletmecileri Acil Müdahale Planı her 6 ayda bir geliştirip güncellemelidir.

·       Toplu ölümler içeren kazalar için aile irtibat önlemleri alındı.

·       Yeraltı kablosuz iki yönlü iletişim ve elektronik takip sistemleri kurulması zorunlu hale getirildi.

·       NIOSH’a yaşam odaları hakkında araştırma yapma görevi verildi.

·       Kurtarma ekibinin sorumluluk sınırları belirlendi.

·       Her madene 1 saat yakınlıkta 2 kurtarma ekibi olmalı.

3.4.2    İSG, Ar-Ge ve Denetimle İlgili Kurum ve Kuruluşlar

MSHA (Maden Güvenliği ve Sağlığı İdaresi)

ABD Madencilik faaliyetleri sırasında katı formda mineral çıkaran tüm madenler Madencilik Yasası’na ve MSHA düzenlemelerine tabidir. Amerika’da 11,793 adet metal ve metalik olmayan madenlerde, 244 bin madenci çalışmaktadır 1659 kömür madeninde ise 122 bin kömür madencisi istihdam edilmektedir. 2013 yılı ABD kömür üretimi 994 milyon ton’dur.


MSHA, ABD Çalışma Bakanlığına bağlı olarak kurulmuş olan ve yalnızca madenlerde sağlığı ve güvenliği alanında çalışma yapan bir kuruluştur. Kuruluş geçtiğimiz yıl yapmış olduğu denetimlerde 14 binden fazla maden işyerini denetlemiş ve 120 bin ceza uygulaması yapmıştır. Bu uygulamalarda yaklaşık 100 milyon ABD Doları ceza kesilmiştir. Kesilen cezaların ve diğer müeyyidelerin sonuçları titizlikle takip edilmektedir.

MSHA madenlerdeki denetlemeleri sürdürürken diğer hükümet birimleri ile de güçlü bir işbirliği içerisinde çalışmaktadır. Bu noktada en büyük işbirliği Federal Sağlık Bakanlığı altında örgütlü bulunan NIOSH (Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Enstitüsü) ile gerçekleştirmektedir. MSHA’nın mevzuat değişiklikleri ile ilgili yapacağı önerilerin altyapısı NIOSH tarafından yapılan araştırmalardan oluşmaktadır. Örneğin toz oranının 1,5 mg/m3 değerine düşürülmesinden önce NIOSH tarafından kapsamlı incelemeler ve araştırmalar gerçekleştirilmiştir.

MSHA, madenlerde çalışanların haklarını da koruyan ve gözeten bir kurumdur. İşçi hakları konusunda hukuki destek sağlamaktadır. İşçinin yaptığı bir şikayet neticesinde işveren tarafından işten çıkarılması halinde; MSHA müdahil olmakta; dava sonuçlanana kadar, çalışanın işine dönmesi sağlanmaktadır.

MSHA Federal bir kuruluş olup; eyaletlerde de birimleri bulunmaktadır. Eyaletlerdeki madencilik faaliyetlerinin büyüklüğüne göre bu birimlerin yerleri ve büyüklükleri değişmektedir. Şu an MSHA’nın 11 bölge, 43 saha ofisi bulunmaktadır.

MSHA’da denetim uzmanları yeraltı madenciliği ve açıkocak madenciliği alanlarında uzmanlaştıkları gibi; havalandırma, kaya mekaniği gibi konularda uzmanlaşmış denetçileri de bulunmaktadır.

MSHA’da çalışan 2.300 kişiden 1.200 kişisi kontrol elemanıdır. MSHA’nın 2014 yılı bütçesi 368 milyon ABD Dolarıdır. Denetimlerde eksikliklerin giderilmesi amacıyla belli süreler verilmekle beraber; tespit edilen sorunun ciddi ve yakın bir tehlike oluşturması halinde maden işyerindeki faaliyet durdurulabilmektedir. Madencinin aynı hatada ısrar etmesi kesin bir durdurma sebebi olarak görülmektedir. İşverenin MSHA’nın kararlarına karşı mahkeme nezdinde itiraz hakkı bulunmaktadır. Ancak, itirazdan önce MSHA’nın talebinin yerine getirilmesi bir önkoşuldur. Ayrıca bu davalar, maden konusunda ihtisaslaşmış mahkemelerce görülmektedir.

MSHA’nın Başlıca Görevleri:

ü  Federal Maden Sağlığı ve Güvenliği Yasası’nı yönetmek.

ü  Şirketlerin zorunlu güvenlik ve sağlık standartlarına uymasını sağlamak.

ü  Ölümcül kazaları sıfıra indirmek.

ü  Ölümcül olmayan kazaların sıklığını ve şiddetini azaltmak.

ü  Sağlık tehlikelerini en aza indirmek.

ü  Madenlerdeki çalışma koşullarını iyileştirmek.

MSHA’nın Yasal İşlevleri

ü  Zorunlu sağlık ve güvenlik standartları geliştirmek.

ü  Yerüstü madenlerini yılda 2 kez denetlemek.


ü  Yeraltı madenlerini yılda 4 kez denetlemek.

ü  Güvenlik veya sağlık standartları ihlal eden maden işletmecisini uyarmak.

ü  Maden kazalarını soruşturmak.

ü  Kurtarma operasyonlarını denetlemek

ü  Maden işletmecilerine teknik yardım sağlamak.

ü  Eğitim ve tatbikat programlarını incelemek ve onaylamak.

ü  Yeraltı kömür madenlerinde, gazlı metal, ametal madenlerinde kullanılan ürünleri onaylamak ve sertifikalandırmak.

ü  Maden işletmecilerine eğitim ve tatbikatları geliştirmeleri için yardım sağlamak.

ü  Ulusal Maden Sağlığı ve Güvenliği Akademisi

ü  Eyaletlerle sağlık ve güvenlik programlarının gelişimi konusunda iş birliği içinde olmak.

ü  Madencilik yapılan eyaletlere hibe destek vermek.

Ulusal İş Güvenliği ve Sağlığı Enstitüsü (NIOSH)

Ulusal İş Güvenliği ve Sağlığı Enstitüsü (NIOSH) işçi yaralanma ve hastalıklarını önlemek için araştırma yapan, öneriler getiren ve pratik çözümler sunan federal bir ABD kuruluşudur. Enstitünün çalışmaları, ülkedeki 155 milyonun güvenliğini ve sağlığını korumaktadır. 2007 yılında ABD'de işle ilgili ölüm, yaralanma ve hastalıkların tahmin edilen 250 milyar $ tutarındaki medikal maliyetlere ve üretim kayıplarının yanısıra toplumsal maliyetini önlemek için gerekli araştırma için kurulmuş olan NIOSH, federal bir yatırım sağlamaktadır.

NIOSH 1970 İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası ile kurulmuştur. Sağlık Bakanlığına bağlı olarak çalışmaktadır. Washington, D.C. ve Atlanta, Georgia’da merkezleri bulunan NIOSH’un, Anchorage, Alaska; Cincinnati, Ohio; Denver, Colorado; Morgantown, West Virginia; Pittsburgh, Pennsylvania ve Spokane, Washington’da araştırma laboratuvarları ve ofisleri bulunmaktadır.

Metan kontrolü ve havalandırma yönetimi konusunda yazılım, kendiliğinden yanma konusunda araştırmalar, kaçış yolu işaretleyicileri, Tahlisiye ekipleri için geliştirilen kulaklıklı konuşma seti, termal imaj kamerası, personel takip ve haberleşme uygulamaları,  yaşam odaları hakkında çalışmalar, tahkimat ünitelerinin test istasyonu, yeraltı basınç modelleme ünitesi, domuz damı geliştirme çalışmaları, domuz damı yerine kullanılabilecek, beton enjeksiyon torba uygulaması, ağaç direk yük alma artışı sağlayan çalışmalar, ses laboratuvarı ve ekipmanlarda gürültü azaltıcı uygulamalar, kişisel anlık toz ölçüm cihazları, mekanize kazı toz tutma çalışmaları, 3 boyutlu simülasyon merkezi gibi uygulamaları bulunmaktadır.  

Küresel Metan Girişimi (GMI: Global Methane Initiative), küresel metan emisyonlarını azaltmayı ve üç temel sektörde değerli bir enerji kaynağı olarak metanın azaltılmasını, geri kazanılmasını ve kullanılmasını sağlamayı amaçlayan gönüllü, çok taraflı bir ortaklıktır. Bahse konu olan bu üç sektör:

1.     Biyogaz (tarım, belediye katı atıkları ve belediye atık suları),

2.     Kömür madenleri ve

3.     Petrol ve gaz sistemleridir.

GMI, özel sektörü, kalkınma bankalarını, araştırma ve akademik programları ve sivil toplum kuruluşlarını temsil eden Ortak Ülkeler ve Proje Ağı üyelerinden oluşan uluslararası bir ağ oluşturarak hedeflerine ulaşmayı amaçlamaktadır.

Bu kapsamda, Küresel Metan Girişimi (GMI) ve İklim ve Temiz Hava Koalisyonu (CCAC) tarafından düzenlenen uluslararası Forum’da, 90'dan fazla ülkeden, 100'den fazla kuruluş ve 850 civarında katılımcı[1] yer almıştır.

Söz konusu etkinliğe ülkemizden sadece TKİ Kurumu katılmıştır. TKİ’den Genel Müdürümüz Dr. Hasan Hüseyin ERDOĞAN, GMI’ın Danışma Kurulu’nda ülke temsilcisi olarak yer almasının yanı sıra, aynı zamanda GMI’ın Kömür Alt Grubu’nda da üye olarak yer almaktadır. Kömür Alt Grubu’nun Türkiye’den diğer üyeleri ise Dr. Metin AKTAN (Müdür) ve Dilan DUMAN (Mühendis)’dır. 




[1] https://www.globalmethane.org/2022forum/docs/2022-Forum-Participants.pdf

[1] Kaynak: IMF Tahmin (2022,2023,2024,2025 yılları).


GMI’daki çalışma grupları arasında ülkemizden yer alan temsilcilerin tam listesi altta sunulmaktadır:

İsim-Soyisim

Kuruluş

Danışma Kurulu (Steering Committee)

Hasan Hüseyin Erdoğan

TKİ

Barış Bilgen

ETKB

Tarım Teknik Grubu (Agriculture Technical Group)

Metin TURAN

Yeditepe Üniversitesi

Biyogaz Alt Çalışma Kurulu (Biogas Subcommittee)

Osman A. Arikan

İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ)

Erkan Karisli

ASKİ Genel Müdürlüğü

Metin Turan

Yeditepe Üniversitesi

Kömür Alt Çalışma Kurulu (Coal Subcommittee)

Hasan Hüseyin Erdoğan

TKİ

Metin Aktan

TKİ

Dilan Duman

TKİ

Abdullah Fisne

İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ)

MSW Teknik Grubu (MSW Technical Group)

Osman A. Arikan

İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ)

Petrol ve Gaz Alt Çalışma Kurulu (Oil & Gas Subcommittee)

Emre Özgür

ETKB

Atık Sular Teknik Grubu (Wastewater Technical Group)

Erkan Karisli

ASKİ Genel Müdürlüğü

Oldukça verimli geçen uluslararası etkinlikte, dünyanın farklı ülkelerinden birbirinden değerli birçok uzman ülkelerindeki gelişme ve faaliyetlerin yanısıra, konuyla ilgili görüş ve önerilerini paylaşarak, küresel metan emisyonlarının azaltılmasına yönelik katkılarını dile getirmişlerdir.


Forum içeriğiyle ilgili program dipnottaki linkte[1] sunulmakta ve detaylı bilgiler de ilerleyen başlıklarda verilmektedir.

Forum öncesinde ayrıca ABD Washington Büyükelçimiz (ETKB Eski Bakan Yardımcımız) Sayın Doç.Dr. H. Murat MERCAN’a, TKİ Genel Müdürümüz Dr. Hasan Hüseyin ERDOĞAN başkanlığında ziyaret gerçekleştirilerek, kendilerine söz konusu Forum ve TKİ’deki faaliyetler hakkında bilgi arz edilmiştir.


[1] https://www.epa.gov/gmi/global-methane-climate-and-clean-air-forum


ABD Washington Büyükelçimiz Sayın Doç.Dr. H. Murat MERCAN’ın heyetimizi kabulü.


4.1    GMI DANIŞMA KURULU TOPLANTISI (STEERING COMMITTEE MEETING)

Küresel Metan Girişimi (GMI) Yönlendirme Komitesi 18. toplantısını 26 Eylül 2022 tarihinde Forum merkezinde gerçekleştirmiştir. Toplantıya, Çevre Koruma Şubesi, Çevre ve İklim Değişikliği Kanada (ECCC) Yardımcı Bakan Yardımcısı Vekili ve Başkan Cécile Siewe başkanlık etmiştir. GMI Yönlendirme Komitesi toplantısına, Hindistan Hükümeti Kömür Bakanlığı Sekreteri Başkan Yardımcıları Vinod Kumar Tiwari ve ABD Çevre Koruma Ajansı (EPA) Hava ve Radyasyon Ofisi, ABD Sabit Kaynaklardan Sorumlu Yönetici Yardımcısı Tomás Carbonell ile Kanada, Ekvador, Finlandiya, Hindistan, Endonezya, Suudi Arabistan, Sırbistan, Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri dâhil olmak üzere 9 Yönlendirme Ortağı Ülkeden delegeler katılmış; Arjantin'den de bir delege katılmıştır.

Toplantının amacı, metan azaltımına odaklanan diğer küresel kuruluşlar karşısında GMI'nin güçlü yönleri ve uzmanlığı hakkında tartışmaları sürdürmek ve GMI liderliği için fırsatları belirlemek, Yönlendirme Komitesi Katılım Stratejisi taslağı hakkında ek geri bildirim toplamak, Ortak Yüksek GMI ve İklim ve Temiz Hava Koalisyonu (CCAC) tarafından yayınlanacak Seviye Beyanı ve Küresel Metan Merkezi temsilcilerinden bilgi almaktır. Bu kapsamda Yönlendirme Komitesi katılımcıları, bildirim ve önerilerini paylaşmışlardır.  Toplantı sunumu[1] ve toplantı sırasında tartışılan diğer materyaller[2] GMI web sitesinde bulunmaktadır.



4.2    GMI KÖMÜR ALT ÇALIŞMA GRUBU (COAL MINES SUBCOMMITTEE)

4.2.1   GMI Kömür Madenleri Alt Komitesi

Küresel Metan Girişimi (GMI) Kömür Madenleri Alt Komitesi, küresel metanı azaltmak için uluslararası liderlik sağlayarak iklim değişikliğinin etkilerini en aza indirme yönünde kömür madenlerinden metan gazının azaltılması, geri kazanılması ve kullanılmasını hedeflemektedir.

Alt komitenin odaklandığı konular:

ü  Kömür madeni metanı (CMM), havalandırma havası metanı (VAM) ve terk edilmiş maden metanının (AMM) geri kazanılmasını, azaltılmasını ve kullanılmasını teşvik etmek.

ü  Kapasite oluşturmak, stratejiler ve pazarlar geliştirmek için iş birliğini teşvik etmek.

ü  İş güvenliği ve işçi sağlığını iyileştirmek, maden verimliliğini artırmak, karlılığı artırmak ve sera gazı (GHG) emisyonlarını azaltmak için metan azaltma projesi geliştirmenin önündeki engelleri kaldırmak.

Yukarıdaki sıralanan tüm maddeleri gerçekleştirmek için uluslararası iş birliğinin önemi kaçınılmazdır. Bu anlamda dünyanın farklı bölgelerinden özellikle yüksek metan salınımı olan ülkelerden bir delegasyon oluşturulmuştur. Bu delegasyonda Komite Eşbaşkanı ülkeler ve üye ülkeler olarak bir sınıflandırma yapılmıştır.

Alt komite eşbaşkan ülkeleri: Çin, Hindistan ve ABD’dir. Altta sunulan haritada aralarında Türkiye’nin de bulunduğu ülkeler de üye ülkeler olarak görev almaktadır. 

Kömür Madenleri Alt Komitesi’ne ait çalışma gruplarında çeşitli konular ele alınmış ve üye ülkeler, kaydettikleri gelişmeleri anlatarak çeşitli önerilerde bulunmuşlardır.

Kömür Alt Komitesi Eş Başkanı Sayın C. Patra (Hindistan):

·       Kömür Madeni Metanının etkin yönetimi için en iyi uygulama kılavuzu hakkında GMI ve UNECE tarafından ortaklaşa hazırlanan bir rapor da dahil olmak üzere, Kömür Madenleri Alt Komitesi tarafından geliştirilen birkaç yeni kaynak ve 2021’de yapılan eğitim faaliyetlerini açıklamıştır.

·       Ayrıca kömür madeni metanıyla ilgili üç teknik eğitimin GMI web sitesinde mevcut olduğunu belirtmiştir.

·       Alt Komite'nin Hindistan'da bir kömür yatağı metan projesi, Kaliforniya'da kömür madeni metan yakıtlı enerji santrallerinin inşaatı ve Kaliforniya'da terk edilmiş maden metan alevlendirme projeleri dahil olmak üzere başarılarını gözden geçirmiş ve ABD ve Hindistan'ın bu önrmli başarıları iş birliği halinde kaydettiğini dile getirmiştir.

·       Son olarak Hindistan'daki kömür sektörünün, metan azaltımını desteklediğini ve iş birliğine açık olduğunu belirtmiştir.

4.2.2   GMI Kömür Madenleri Alt Komitesi Sunumları

Küresel Metan Girişimi (GMI) Kömür Madenleri Alt Komitesi’nde üye ülkelerin ve GMI yetkililerinin çeşitli bilgilendirme sunumları yapılmıştır. Sunumların videolarına alttaki linkten ulaşılabilmektedir:

https://globalmethane.org/2022forum/recordings/index.html

Yapılan sunumlarda özellikle dikkat çeken konulardan biri kömür madeni metan projelerinin geliştirilmesinin önündeki engelleri anlatan oturumdu. Karşılıklı fikir alışverişi ve tartışmaların yapılarak hazırlandığı sonuç şablonu altta sunulmaktadır. Buna göre, bu tür projelerin geliştirilmesini engelleyen yasal, teknik, Pazar ve diğer sorunlar maddeler halinde yazılmıştır. Bu tablunun oluşturulması sırasında TKİ olarak söz alarak, çeşitli katkılarda bulunulmuştur.

Forum sırasında öne çıkan diğer konular ve bilgiler maddeler halinde altta özetlenmektedir:

·       Hindistan'da, Jharkhand eyaletindeki Jharia Kömür Sahalarında 25 km2'lik bir alan, kömür madenciliği öncesinde kömür yatağı metan (CBM) çıkarılması için belirlenmiş ve çalışmalar şimdiden başlamıştır.

·       Çin'de Shanxi, Shaanxi ve Guizhou eyaletlerinde birkaç yeni CMM yakıtlı elektrik santrali yapım aşamasındadır.

·       Amerika Birleşik Devletleri'nde, Kaliforniya karbon piyasasının denkleştirilmiş kredi fiyatı (18$/tCO2e) ile desteklenen yeni havalandırma sistemi, metan (VAM) imhası ve terk edilmiş maden metan (AMM) alevi projeleri devreye girmiştir.

Nihai olarak Alt Komite’nin, üyeliği genişletmek ve ortak olunacak sektöre özgü, bölgesel ve resmi olmayan kuruluşları belirlemek için çaba göstermeye devam edeceği belirtilerek Forum sonlandırılmıştır.


Formumun resmî sonuç bildirisi[1] ve Danışma Kurulu Özet Bildirisi [2] GMI web sitesinde sunulmakta olup, Forum’un sonuç bildiriminde özetle aşağıdaki hususlara yer verilmiştir:

·       Metan, siyah karbon, hidroflorokarbonlar (HFC'ler) ve troposferik ozon gibi SLCP'leri (Short Lived Climate Pollutants: Kısa ömürlü çevre kirleticileri) azaltmak için harekete geçmek, yakın vadeli küresel ısınmayı azaltmanın en etkili yollarından biri olup ayrıca uzun vadeli iklim hedeflerine ulaşmak için paralel olarak devam etmesi gereken karbondioksit üzerindeki eylemi tamamlayıcı niteliktedir.

·       SLCP'ler konusunda önemli adımlar atmak, enerji, güvenlik, gıda güvenliği, sağlık, yoksulluğun azaltılması ve yerel hava ve su kalitesi ile ilgili bir dizi başka fayda da sağlayacaktır. Örneğin metan, 20 yıllık bir zaman ufkunda atmosferi ısıtmada ton başına karbondioksitten yaklaşık 80 kat daha güçlü olan güçlü bir sera gazıdır.

·       2021 Birleşmiş Milletler Çevre Programı-CCAC Küresel Metan Değerlendirmesinde gösterildiği gibi, insan faaliyetlerinden kaynaklanan metan emisyonları bu on yılda önemli ölçüde azaltılabilir. Yapılan değerlendirmede, bu on yılda bahse konu azaltımları gerçekleştirmenin Paris Anlaşması'nın hedeflerine ulaşılmasını sağlayacağı sonucuna varılmaktadır.

·       Tüm ülkeleri metan emisyonlarını ve diğer SLCP'leri azaltmak için iddialı adımlar atmaya davet edilmektedir. Özellikle, ülkeler aşağıdaki önlemleri dikkate almaya çağırılmaktadır:

o   Metan ve SLCP'leri azaltmak için geliştirilmiş ulusal politikalar ve düzenlemeler yapılması,

o   Metan ve SLCP emisyonlarını azaltmak için özel finansmanların seferber edilmesi ve projelerin hızlandırılmış gelişiminin sağlanması,

o   Küresel iklim gündeminde metan ve SLCP azaltımı için sürdürülen çabaların devamlılığının sağlanması,

o   Bu kritik çabada gelecek nesilleri harekete geçirmek ve meşgul etmek için yeni çabalar geliştirilmesi,

o   Yeni ortak kuruluşların yanı sıra yerel hükümetleri, eğitimcileri ve toplulukları harekete geçirmek ve dahil etmek için yeni çabaların sürdürülmesi önerilmektedir.

·       Küresel Metan, İklim ve Temiz Hava Forumu, hükümetlerden, çok taraflı kalkınma bankalarından, finans kurumlarından ve hayırseverlerden, çevreci gruplardan ve özel sektörden küresel düşünce liderlerini bir araya getirmiştir.

·       Forum katılımcıları toplu olarak, politikalar, finans ve işbirliği yoluyla ölçek büyütmeye yönelik yaklaşımlar da dahil olmak üzere metan azaltımına yönelik yenilikçi ve yaratıcı çözümleri vurgulamışlardır.

·       Gerçek zamanlı emisyon gözlemleri için uydu verilerinin kullanımı da dahil olmak üzere, küresel emisyonları azaltma konusundaki ilerlemeyi izlemenin ve takip etmenin yeni yolları tartışılmıştır. Bu olay, COP27'ye giden önemli bir kilometre taşı olarak görülmekte ve bize SLCP'leri, özellikle metanı azaltmak için hızlı eylemin iklim değişikliğiyle mücadelede kritik öneme sahip olduğunu ve önemli azalmaların mümkün olduğunu ve bunların makul bir kısmının sıfır maliyetle ya da düşük maliyetle elde edilebileceğini hatırlatmıştır.  

·       GMI ve CCAC üyesi ülkelerin metan emisyonlarını ele almak için kaydettiği ilerlemenin Komite Yönetimine cesaret verdiği belirtilmiştir. Örneğin, GMI ve CCAC ortak ülkelerinin dörtte üçünün Küresel Metan Taahhüdü aracılığıyla küresel metan emisyonlarını azaltmak için çalışmayı taahhüt ettiği özel olarak belirtilmiş ve bunun memnuniyet verici olduğu dile getirilmiştir.

·       Diğer ortak ülkeler, Net Sıfır Emisyonlar için ulusal taahhütleri aracılığıyla metan emisyonlarını azaltmayı taahhüt etmişlerdir.

·       On yıllık bir iş birliğine dayanan GMI ve CCAC, iddialı küresel metan emisyonlarını azaltmak için iş birliğini sürdürecektir.

·       GMI'nin sektöre özgü uzmanlığı, CCAC'ın bilim politikasındaki uzmanlığını ve ülkeleri desteklemek için kurumsal güçlendirmeyi tamamlamaktadır.

·       Önümüzdeki yıllarda GMI ve CCAC, metan ve SLCP azaltma politikalarının planlanması ve uygulanmasına yardımcı olmak, metan azaltma projelerinin finansmanındaki engelleri aşmak ve en iyi uygulamalar ve teknolojiler konusunda kaynak ve teknik yardım sağlamak için ulusal ve yerel ortaklarla birlikte çalışmayı planlamaktadır.

·       CCAC, gelişmekte olan ülkeleri entegre iklim ve temiz hava planları ve politikalarıyla destekleyerek, halk sağlığı ve gıda güvenliği için hızlı kazanımlara odaklanarak iklim değişikliğini önlemeye yardımcı olarak başarı geçmişini geliştirmeyi hedeflemektdir.

·       GMI, teknik ve politika kaynaklarının ve en iyi uygulamaların geliştirilmesine öncülük etmeye ve ortakların ve paydaşların (Küresel Metan Merkezi, Uluslararası Enerji Ajansı, Dünya Bankası vb.) yakın dönemdeki çalışmalarına müdahil olarak işbirliği geliştirmeye odaklanacaktır.

·       GMI ve CCAC, SLCP'leri ve daha spesifik olarak metan azaltma eylemlerini tasarlamak ve uygulamak için somut yollarla birlikte çalışmaya devam edecektir.

·       Devam eden güzel gelişimi arttırmak ve anlatmak üzere Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu'nun ev sahipliğinde düzenlenecek olan 2023 Forumu için İsviçre'nin Cenevre kentinde buluşmanın dört gözle beklendiği vurgulanarak, Forum sonlandırılmıştır.

 

Söz konusu Forum’la ilgili Türkiye açısından bir değerlendirme yapıldığında yukarıda belirtilen hususların ülke gerçekleri de göz önünde bulundurularak değerlendirilmesi ve küresel metan emisyonlarının azaltılmasına mümkün olduğunca destek olunması gerektiği vurgulanmakla beraber, söz konusu etkinliğe ülkemizden sadece TKİ’nin kömür kısmını temsilen katıldığı, fakat diğer komitelerde de farklı kurum/kuruluş ve üniversitelerden bir çok temsilci bulunmasına rağmen herhangi bir katılım olmadığı görülmüştür. Özellikle Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın söz konusu etkinliğe katılım sağlamalarının önemli olduğu görülmüştür. Bu tür etkinliklere katılımın hem ülkemizin uluslararası arenada temsiliyeti açısından hem de dünyadaki gelişme ve yeniliklerden uzak kalmamak adına oldukça önemli olduğu değerlendirilmektedir.

 

 

TEKZİP: İş bu rapordaki bazı bilgiler ABD’daki Forum’dan, etkinlik web sitesinden elde edilen dökümanlardan alınmış olup, söz konusu bilgilerin doğruluğundan TKİ ve iş bu raporu hazırlayanlar sorumlu tutulamaz.

 

DISCLAIMER: The information and predictions contained within this report are based on the data provided by the GMI Forum and website. Turkish Coal Enterprises (TKI) cannot take responsibility for the accuracy of this data.


6      KAYNAKÇA

T.C. Ticaret Bakanlığı. (2022). ABD Pazar Bilgileri. Ankara.

T.C. Ticaret Bakanlığı. (2022). TİCARETTE TEKNİK ENGELLER RAPORU. Ankara.

Wikipedia. (2022, 12 16). ABD: https://tr.wikipedia.org/wiki/Amerika_Birle%C5%9Fik_Devletleri adresinden alındı.

IMF Tahmin (2022,2023,2024,2025 yılları).

GMI. (2022, 12 16). ABD:

https://www.globalmethane.org/2022forum/docs/2022-Forum-Participants.pdf adresinden alındı.

EPA. (2022, 12 17). ABD:

https://www.epa.gov/gmi/global-methane-climate-and-clean-air-forum adresinden alındı.

GMI. (2022, 12 17). ABD:

https://globalmethane.org/gmisteering/docs/Slides_Steering%20Committee%20Meeting_26Sept2022.pdf adresinden alındı.

GMI. (2022, 12 18). ABD:

https://globalmethane.org/gmisteering/2022-26-sep.html adresinden alındı.

GMI. (2022, 12 18). ABD:

https://globalmethane.org/gmisteering/docs/Summary_26September2022_Steering%20Committee_Meeting.pdf adresinden alındı.

 

 

 



[1] https://globalmethane.org/2022forum/joint-statement-29sep2022.pdf

[2] https://globalmethane.org/gmisteering/docs/Summary_26September2022_Steering%20Committee_Meeting.pdf


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder